Hvorfor en dedikert server?

Hva tilbyr en dedikert server?sidebanner-v2

For deg som tenker vekst…
En dedikert server er for deg som har store vekstplaner, eller rett og slett ønsker den ekstra tryggheten det er å ikke dele harddisk med andre, slik man gjør på et webhotell.

I tillegg får man dedikert prosessorkraft og ressurser man bare kan drømme om på et vanlig webhotell. På et webhotell deler man gjerne ressurser med alt fra 200 til flere tusen andre kunder, mens her får du altså full tilgang til alt serveren har å tilby.

Samtidig er det også valget når du har store mengder data: Enten det er bilder eller databaseinnhold. Spesielt databaseplass kan være et problem på webhotell, hvor man gjerne får tilgang til en brøkdel av harddiskplassen i beste fall.

Fleksibel programvare er også et nøkkelord. Du kan be oss installere hva som helst, på et webhotell er det utelukket.

Du kan også drive ditt eget webhotell, eller ha dine egne domener på samme webhotell. Dette kan fort lønne seg hvis du har store diskkrav.

Våre priser inkluderer 24-7 hands-on support (managed drift/SLA).

Hvordan skaffer man seg en dedikert server?
Du bruker vårt bestillingsskjema og får tilsendt en kontrakt for eSignering via DokumentBasen.no. Når denne er signert med navn, dato og en del andre data, sender vi ut faktura for oppstartsleien. I de fleste tilfeller betyr dette en faktura for første 3 måneder.

Deretter setter vi opp en server og konfigurerer denne med all den programvaren du ønsker. Du behøver ingen teknisk kompetanse, vi gjør alt for deg. Har du en leverandør som skal installere en spesiell programvare, så tar vi gjerne direkte kontakt og setter opp serveren med dem uten å involvere deg når det gjelder tekniske oppsett.

Deretter leier vi ut denne til deg sammen med en serviceavtale som innebærer (inkludert i våre priser) at du kan be oss gjøre hva som helst med denne. Det kan for eksempel være at du vil at vi skal installere en ny programvare som du ønsker inn på server eller at du ønsker at vi skal fikse eventuelle problemer. Dette gjør vi inntil 6 timer per måned. Vanlig support/spørsmål per e-post er selvsagt ubegrenset, vi svarer på det vi kan stort sett døgnet rundt.

For de som er teknisk interessert/kompetent får man også såkalt Administrator eller root-tilgang. Du kan koble til via Remote Desktop (Windows 2008-2012) eller SSH (Putty eller lignende SSH-klient).

Vi har også SPLA-avtale med Microsoft som gjør at du slipper gjøre kostbare investeringer i programvare og kan i stedet leie både operativsystem og database av oss.  For deg som ønsker Linux, så kan vi installere gratis distroer som CentOS7 (som vi anbefaler sterkt), sammen med ditt favorittkontrollpanel.