Skeptisk til mindre bedrifter

To til tre ganger i året får vi henvendelser fra potensielle kunder som er litt skeptisk til å engasjere et mindre IT-selskap slik som oss selv. Det er nokså naturlig, man er redd for omdømme til bedriften og frykten for nedetid er skummel. De føler ofte at det er tryggere med en bedrift med mange ansatte, slik at det er mange til å ta seg av problemer som oppstår. De fleste av disse tilfellene er bedrifter med 2-10 ansatte.

Større er ikke alltid bedre

Som en start pleier vi da å nevne at vi har noen av landets aller største og mest kjente bedrifter på kundelisten. Noen kan vi fortelle om – andre er vi underleverandør og kan ikke fortelle om. Vi snakker om omsetning på flere hundre millioner bare for en av de mindre kundene våre. Det sier seg selv at vi må ha skikkelig opplegg for å unngå nedetid. Siste 3 år har vi en oppetid på infrastruktur på tilnærmet 100% – lang bedre enn de fleste datasentre vi kjenner til.

Men en bedrift med 200 ansatte vil jo fikse en server som er nede raskere enn en med deres kaliber?

Det kan godt stemme, men det er ikke sikkert. Vår erfaring er at man gjerne har en IT-vakt (hvis man betaler en god del mer enn det vi tar), men ikke nødvendigvis en som kjenner deres system. Så må denne personen kontakte en annen som kommer på vakt på morningen. Vår erfaring fra kunde av store selskaper er at de ansatte ikke nødvendigvis er like motivert til å gå en ekstra mil for kunden. Du har også IT-vaktordning hvor de ikke fikser selve systemet, de vil bare ta seg av innlåsing og i beste fall omstart.

Er man også en liten bedrift selv, så blir man ikke prioritert hos de største selskapene. Det lønner seg rett og slett ikke. Vi har selv vært i posisjonen selv. Ett av Oslos største datasentre gikk ned på grunn av problem med kjølemaskin. Fordi de hadde så mange kunder, så klarte de ikke å varsle eller informere om noe – vi var helt uvitende om rettetid eller hvorfor flere hundre kvadratmeter var gått i sort. Dette inspirerte oss til å bygge eget datasenter og iallefall få litt mer kontroll.

Hva hvis en av dere blir satt ut av spill?

Skader og uhell kan skje hvem som helst, både i store og små bedrifter. Hvis vår IT-person på vakt blir hindret fra å respondere, så vil ikke deres it-løsninger hos oss falle ned. Både systemet i seg selv og våre backupsystemer er fortsatt tilgjengelig. I verste fall, hvis både tekniker og serveren «går ned» samtidig – så kan kunden gjenopprette hele serveren fra vårt backupsystem til et annet selskap på kort tid uten å involvere oss. Vi har holdt på i 20 år uten å oppleve dette. Det kan like gjerne skje i det store selskapet, som kanskje har flere IT-selgere enn IT-teknikere.

Oppsummering

Vi setter altså opp systemet på en slik måte at du skulle ikke få noe svakere tilbud fra oss enn den store kjempen. Tvert imot kan bedriften spare store beløp og få et meget tett og godt IT-samarbeid med en aktør som kun lever av fornøyde kunder og ikke av bedriftens størrelse. Som kunde hos oss er du i førersetet og får være med å bestemme premissene. Og vi mener at risikoen for nedetid vil være langt mindre ved valg av oss som IT-leverandør.