Virtuell server

Hos oss vår du virtuell server med SSD-disker. Driftsavtale er allerede inkludert i prisen.
Dette betyr at vi hjelper til med installasjon av ulik programvare, feilsøking, patching og andre driftsoppgaver uten at du behøver å tenke på timehonorar. En stabel med SSD-harddisker for hosting

 

Med en VPS – virtuell server får du muligheten til å installere all programvare du ønsker. Våre virtuelle servere vil typisk være raskere enn hos noen andre på grunn av at vi har betydelig færre kunder per server.

 

VPS SSD #3 990,-
60 GB SSD
2 GB RAM
Ubegr. trafikk
Daglig backup
6 Core CPU
VPS SSD #4 1490,-
80 GB SSD
3 GB RAM
Ubegr. trafikk
Daglig backup
6 Core CPU

Tips til valg av virtuell server eller VPS

Merk at våre virtuelle servere er 100% SSD-harddisk og ikke bare cache-disk. I tillegg har vi markedsledende ytelse på CPU om du sammenligner pris vs ytelse. Selv den billigste pakken våre inkluderer 4 kjerner, altså 4 ganger høyere ytelse enn startprisen hos de fleste andre. Dette gjør vi rett og slett fordi vi ikke har planer om å overfylle hosten med kunder.

  • Alle virtuelle servere faktureres for 6 måneder om gangen
  • En daglig lokal backup av hele serveren
  • Driftes (om ønskelig) sammen med deg som kunde

Hva kan man bruke en virtuell server til?

  • Samle WordPress, Drupal-nettsteder fremfor å betale dyrt for webhotell
  • Utviklingsserver
  • Enkel databaseserver, avlaster dine applikasjonsservere
  • Kampanjenettsteder
  • Ting du ikke vil ha på dine mest kritiske/sensitive servere
  • Du trenger litt sære komponenter som ofte ikke finnes på webhotell
  • Backupserver, f.eks. standby databaseserver / nødserver.

Sikkerhetskopi / backup og snapshot

Lokal backup av hele serveren til lokal filserver hos oss er inkludert som standard. Her kan du selv gjenopprette hele serveren på sekunder hvis det skjer en feil. Vi lagrer en hel ukes backup før du overskriver den eldste backupen. Du har også mulighet til å ta såkalt «snapshot» eller øyeblikksbilde av serveren. Hvis du vet du skal gjøre noe som du er usikker på, så kan du markere dette fra kontrollpanelet før du gjør endringen. Hvis alt går bra og feilfritt, så fjerner du markeringen. Hvis noe ikke gikk slik du ville, så kan du med et tastetrykk gjenopprette serveren 100% slik den var feilen – helt uten nedetid og det er gjort på sekunder. R1Soft Backup (lokalt og eksternt) er en tilleggstjeneste du kan velge. Her tar vi også backup ut av serversenteret og du kan gjenopprette enkeltfiler og enkeltdatabaser lenger tilbake.

Skylagring – CloudVPS

Våre VPS er skyklare. Du kan når som helst be om en oppgradering av serveren. Det enkleste å oppgradere er minne og CPU. Disk kan være litt mer komplisert i noen konfigurasjoner. Via vårt innebygde fjernstyringsprogram kan du få opp konsollet på serveren via web – her kan du starte, stoppe og få opp statistikk for serveren.

Ferdig satt opp vps

Leveres ferdig installert :

  • Centos Linux 64-bit
  • Debian/Ubuntu
  • Windows Standard 64-bit (lisensavgift tilkommer)
  • Med Remote Desktop (Windows-server) eller SSH-tilgang (Linux-server)

Vi er Microsoft SPLA-partner og du kan derfor leie alle lisenser fra Microsoft via oss.

Vanlige spørsmål

Hvordan er 100% oppetid mulig?

En server eller linje kan alltid gå ned i løpet av en viss periode og dette kan ha ulike årsaker. Vi har tatt såpass mange grep for å unngå de mest vanlige årsakene og tilbyr deg derfor en heftig kompesasjon og «straff» til oss hvis serveren likevel går ned.  Er serveren din nede en time en lørdag, så får du en månedsbeløp tilbake.

Vi hevder ikke altså ikke at du aldri vil oppleve nedetid hos oss – for det kan du. Andre aktører som tilbyr oppetidsgarantier velger å kompensere deg en liten prosentandel av nedetid og da kun etter at serveren har vært nede. De mener det er mer reelt med under 100% oppetid. Og det er helt greit at andre aktører syns nedetid er greit og har lagt ambisjonsnivået lavere. Vi betaler heller på forhånd for å unngå nedetid etter beste evne og i det minste prøve oppnå 100.

Kan jeg få faktura i posten?

Vi fakturerer kun via e-post. Om du trenger papirkopi, vennligst skriv ut PDF-fakturaen.

Hvor blir min e-post lagret?

All e-post, inkludert backup av disse, blir lagret i vårt datasenter i Norge (Oslo). Du er dermed beskyttet mot innsyn under norsk lov. Dette er et nyttig alternativ i forhold til en ren hosted-løsning i utlandet som nå Microsoft vil ha alle over på. Vi tar flere ganger daglig og ukentlig backup av all din e-post.

Hvorfor koster Kerio mer enn POP3/IMAP?

Kerio inkluderer støtte med de eldre POP3 og IMAP-protokollene. Kerio er, på samme måte som Exchange, et fullblods e-postsystem med langt større muskler enn POP3/IMAP. Kerio tillater både lagring av e-poster, kalendere, kalenderdeling, nyhetsbrev, kontakter og arkiver i en og samme postboks, lagret på serveren. Den støtter også Push-teknologi og gir en langt bedre sluttbrukeropplevelse både på PC, Mac og mobil. POP3 og IMAP brukes fortsatt, men da gjerne som en sekundær e-postkonto hvor du ikke har noen store behov. POP3 er særlig laget for å laste ned e-posten fra serveren og e-posten din blir normalt slettet fra serveren straks den er lest. Dermed vil du ikke ha tilgang til den via Webmail eller på reise.

Hva er forskjellen mellom Exchange og Kerio?

Exchange og Kerio er to konkurrerende e-postservere. For deg som sluttbruker vil du fortsatt forholde deg til Outlook og andre e-postprogrammer på samme måte som i dag, du vil ikke se forskjell på e-poster, kalenderdeling eller noen andre aspekter ved daglig e-post. Du kan likevel forvente kjappere respons, hurtigere pålogging og mange andre fordeler med Kerio. Kerio krever at du i Outlook på Windows har et lite Kerio-program installert som sørger for synkronisering, noe som gjør bruken av Outlook, særlig i offline-modus, smidigere og kjappere. Begge systemer bruker Active Sync på mobilen.

Hvis du har nyeste versjon av Office 365 eller Exchange i dag, så ligger du mest sannsynelig på servere i utlandet, da Microsoft nå slutter å levere e-postserveren andre steder enn i nettskyen. Hos oss, med Kerio, så ligger du på norske servere.

Hva slags backup tar dere?

Vi tar både daglig og historisk lokal backup av komplett dedikert server, med mindre annet er avtalt. Dette betyr av vi da gjerne har flere daglige backuper, samt backup flere dager tilbake i tid. Ved behov for å hente tilbake en enkelt database eller en enkelt fil, så kan du eller vi enkelt kjøre denne tilbake (restore) til serveren din og for eksempel overskrive den nyere filen. Dette gjør at du kan tabbe deg ut og likevel kunne redde dagen. I tillegg kjører vi ekstern backup av hver disk-safe hver natt slik at vi har en backup om datasenteret skulle brenne opp. Vi har kjøpt inn lisenser fra Idear R1Soft CDP backup og MySQL/SQL backup agent som vi installerer på din dedikerte server.

Hvorfor er prisen høyere enn leverandør xyz?

Vi mener at vi er markedsleder når det kommer til service vs pris på dedikert server. I tilfeller hvor andre leverandører kommer lavere på pris, så er det fordi de kun leverer server hvor du gjør alt eller hvor du bare får begrenset tilgang til å installere egen eller tredjeparts programvare. Da kommer gjerne SLA (oppetidsgaranti), backup, overvåkning, hands-on-support (som konsulentutgift) i tillegg. Vi ser også at det er få aktører som inkluderer så mye båndbredde og backup som standard. Videre er vi lokalisert i ett av Oslos mest moderne lokaler, rett i nærheten av knutepunktet for Internett i Norge.

Det er viktig å huske på at det i leie av dedikert server hos oss er inkludert responstid på 1 time, døgnet rundt. Og ingen timekostnad. Vi er således unike på dette punktet, vi vet ikke om noen andre som leverer fastpris på custom managed drift som dette. Hos noen aktører er det tilvalg om du ønsker drift/SLA slik som hos oss, men da ender du som regel opp med et langt dyrere og dårligere produkt.

Hvordan er brannsikkerheten?

I våre lokaler er det installert redundant branndeteksjon. Vi har såkalt «sniffere» som tar kjemiske prøver av rommet for å oppdage og utløse slukkegass før brann rekker å utfolde seg. Siden vårt serversenter er helt nytt, så har vi også topp moderne slukkegass (Novec 1230) som ikke er skadelig på maskin eller personell i lokalet. I tillegg har vi normal branndeteksjon med overvåkning fra alarmsentral.

Kan dere hjelpe med flytting?

Inkludert i leieprisen av dedikert server er hjelp til både oppsett og flytting av innhold. Om ønskelig, så kan vi håndtere kontakten med stedet du flytter fra, slik at du slipper å løfte en finger. Hvor mye eller lite vi skal gjøre, er opp til deg. Vi fakturerer ikke per time selv om det skulle ta dagesvis å få satt opp og flyttet alle data – alt er inkludert i din leiepris på dedikert.

Kan jeg installere hva jeg vil av programvare?

Ja! Normalt har Managed Server begrensninger på hva du kan installere, men hos oss er det fritt frem. Du har like god tilgang til serveren som oss. Vi støtter deg i installasjon og vedlikehold/rutiner av alle typer programvare både på Linux og Windows. På programvare fra tredjepart som vi ikke kjenner til, så vil vi gjøre vårt beste for å sette oss inn i denne og sikre at den kjører riktig.