En såkalt «Managed» server koster mer enn en vanlige dedikert server. Dette gjør at vi og sikkert andre som tilbyr dette av og til får spørsmålet «hvorfor er dere så dyre i forhold til XYZ? «. Og det er et godt spørsmål.
Vi ser på det slik som man sier i reklamen for forsikring: En forsikring har to priser: En før og en etter skade. På samme måte gjelder dette innen serverdrift.
En del startet med egen dedikert server og tenker de kan nok til å installere ulike programmer og kanskje leier man inn hjelp for oppsett. Men hva gjør man når denne serveren går ned kl 02 dagen før man skal holde en presentasjon med noe fra hjemmesiden eller serveren?
Eller hvis serveren går ned og man ikke har sjekket at backupen faktisk har kjørt – det er fort gjort å overse automatiske rapporter om backup, selv om man i starten gjerne følger med og tenker på hvor alt bra ting går. Tro oss, du vil ikke lese disse hver dag. Og ofte må backup-programvare oppgraderes og utvides – dette går ikke alltid knirkefritt.
Hva med et virusangrep – eller et DOS angrep. Eller den daglige oppdateringen mot nye trusler mot kjente og ukjente sårbarheter som du må holde deg orientert om. Eller så enkelt som en disk som går i stykker på et ugunstig tidspunkt – kanskje når du skulle hentet ungene i barnehagen.
En annen dag, så blir kanskje e-postserveren din sperret på grunn av spam. Da må det ryddes opp i slik at du får sendt eposter og hele dagen din blir snudd på hodet.
Dette er bare noen få scenarioer hvor en Managed dedikert server hadde tatt jobben for deg. Såklart vil det være varierende i hvor stor grad man SER konkret hva vi gjør for deg bak kulissene. Men hvis du har drevet en dedikert server alene en stund – så vil du til slutt oppdage at sitatet hentet fra forsikringsverdenen ikke er så langt unna sannheten – også innen serverdrift. Vi bekymrer oss på dine vegne og forventer det som er uventet. Derfor følger vi hver dag med på ulike sensorer på alle våre servere og leser logger for deg. Målet vårt er 100% oppetid og derfor gir vi nå en garanti: Gjør ikke vi jobben vår og oppdager feil før de inntreffer, så får du også 100% av hele månedens kostnad tilbake.